curling - inte en chans!

för längesen läste jag en artikel om den danske psykologen o familjeterapeuten jesper juul o jag tyckte att det han sa om barnuppfostran lät så himla sunt. jag la hans namn på minnet o nu är det dags att plocka fram det där minnet igen. det är liksom lite mer aktuellt nu.

det jag fram för allt kommer ihåg är hans önskan om att föräldrar inte ska utplåna sig själva helt hållet. att man fortfarande ska få vara en individ o inte bara "mamma" eller "pappa". därför kommer jag aldrig kalla mig själv för mamma, dvs prata om mig själv i tredje person, inför mitt barn. "nä nu måste mamma laga mat". inte fan skulle jag säga "nä nu måste sophie laga mat".

tänkte gå ner till bibblan o låna hem allt som jesper skrivit. hittade mycket på nätet också. bl a det här:

"Juul rekommenderar alla vuxna att lyssna till sitt inre när de hastat från jobbet för att hämta barnen och äntligen är hemma.
- När föräldrarna kommer hem från sina jobb i dag så vill de bara sitta och vara osynliga. Då kommer 2-åringen och säger: "Läsa bok!" Då måste föräldern tänka ut om han eller hon vill eller inte. Curlingföräldern tänker förstås: "Nu måste jag läsa så att mitt barn inte blir ledset - fast jag inte vill". Barnet får upplevelsen att mamma och pappa är här bara för min skull.
- Föräldrar nuförtiden verkar ha svårt att hävda att de faktiskt vill läsa sin tidning. Särskilt kvinnor är snabba att ge upp sina egna behov. Det gagnar ingen! Barn behöver möta vanliga irrationella vuxna."
/från Svd, 2005

"Det bästa råd Jesper Juul kan ge till föräldrar är att vara autentiska, det vill säga sig själva. Att svara barn på ett personligt sätt, inte ta till standardfraser och absolut inte tala om sig själv i tredje person, att "mamma tycker" eller "pappa vill".

"När det lilla barnet kommer och vill läsa en sagobok och föräldern är djupt försjunken i sin tidning, ryter den auktoritära föräldern "Ut! Ser du inte att jag läser!" Den som alltid vill ge sitt barn allt utan att reflektera lägger genast undan tidningen. Men den som är sig själv tänker efter och säger sedan: "Jag vill gärna läsa för dig men först vill jag läsa färdigt min tidning".

Det är aldrig fel att visa äkta känslor, menar Juul. Inte ens att sätta sig på golvet och skrika när man kommer hem fullständigt slutkörd efter en helvetesdag på jobbet och inser att partnern är på ett viktigt möte, inte hemma och lagar middag som man hade räknat med.
- Barn förstår mänskliga känslor och uttryck. Man ska inte vara rädd för att visa dem. Det är mycket värre att gå runt och spela perfekt förälder."
/från sydsvenskan, 2007


låter mycket, mycket sunt o jag tror man mår mycket bättre som människa om man får lov att vara sig själv o sätta sina egna behov före emellanåt. jag tror dessutom att relationen mellan mamma o pappa kommer att vara mycket sundare o hållbarare om man tänker lite på sig själv.

:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0