om att fly

till en vän.


jag var bra på att fly förut. så fort det blev jobbigt så drog jag.
jag sökte utvägar istället för trygghet o eftertänksamhet.
jag letade fel hos mig själv för att kunna skylla mitt beteende på det istället för att hitta sanningen om mig själv.
jag skyllde mitt hem o orten jag bodde på, som bovar i min miserabla tillvaro. 
jag hoppade på nya utbildningar o skulle hela tiden bli något nytt, nåt annat, nåt roligare, nåt bättre.

det fanns hela tiden en jakt efter något annat.
tills jag en dag insåg att jag inte kände mig själv.
vem är jag? jag hade levt så länge på flykt att jag inte längre visste vem jag var.

mina drömmar var så långt borta, gamla o omoderna o så ouppnåeliga att det fanns inget annat att göra mer än att skrota dom o drömma nya. nya drömmar förankrade i verkligheten. realistiska drömmar.

jag gjorde en djupdykning i mig själv. erkände saker för mig själv o för min omgivning.

jag insåg att staden jag bor i är inte slutgiltig men jag behöver den nu.
hemmet jag bor i är inte slutgiltigt men det är himla att ha nu.

jobbet jag har är inte slutgiltigt men jag behöver det nu.


på något sätt måste jag leva NU o HÄR. inte senare när jag gått den där utbildningen, inte senare när jag flyttat till det huset i den staden i det landet.
jag måste skapa något HÄR av det jag har o det jag kan o sen när jag är klar med det kan jag gå vidare. o då går jag vidare, då flyr jag inte. o det är en jävla skillnad.

det är ett jävla jobb att lyckas klura ut sig själv o förmodligen kommer man aldrig förstå sig själv helt o hållet. men att sluta fly o stanna upp i denna gråa staden man bor i kanske hjälpa en att finna ljusglimtar.
o dessa ljusglimtar kan hela en trasig själ.


jag vill inte bo i malmö i resten av mitt liv. jag kan inte påstå att jag gillar malmö särskilt mycket. men här finns alla verktyg för att skapa det jag behöver just nu. när jag kom på det infann sig ett oerhört lugn i min kropp. malmö är bara tillfälligt, en bit på vägen till något annat. det går inte att fuska sig till ett bättre liv. ta tillvara på det du har o bygg utifrån det. det är svårt att bygga saker med enbart luft o drömmar o en själ som flyger oroligt inom dig.






Kommentarer
Postat av: Anonym

fint å klokt!

2009-03-16 @ 21:09:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0